Горда
и свободолюбива натура, буден и прозорлив интелект, личност, надарена с
аналитичен ум и богата ерудиция, Христо Ботев превръща всяка своя творба в
публицистично и художествено изражение на идеята за свободата. С нея са
неразривно свързани както мрачните потискащи картини на робството, така и
настойчивите призиви за национално и човешко самоосъзнаване, за борбено
активизиране. От нея се обуславят и горчивите упреци към обществената
пасивност, към гражданското примирение. Ботев остро реагира срещу всяка философия
или идейно направление, подтикващи към търпение и покорство. Това свое
отношение поетът категорично проектира и у лирическия герой в елегията „Борба”.
Твърде
лично, с изразена дълбоко съкровена позиция и именно затова затрогващо и
ангажиращо звучи първата строфа на стихотворението:
В тъги, в неволи, младост минува,
кръвта се ядно в жили вълнува
погледът мрачен, умът не види
добро ли, зло ли насреща иде...
В тъги, в неволи, младост минува,
кръвта се ядно в жили вълнува
погледът мрачен, умът не види
добро ли, зло ли насреща иде...
Лирическият
АЗ е отчаян, обезверен... някак примирен с участта си! Животът му е една
непрекъсната борба за оцеляване, в която сякаш няма място за възвишени цели и
идеали. Липсва какъвто и да е поглед към бъдното! В окови е не само
националната му принадлежност, но и душата му – а за Ботев това е най-страшно!
Защото свободата е състояние на духа и докато човек не осъзнае това и не
пожелае да бъде свободен, е обречен да бъде роб!
С
болка, но и с непримиримост поетът търси причините за отчайващата пасивност на
лирическия АЗ:
На
душа лежат спомени тежки,
злобна ги памет често повтаря,
в гърди ни любов, ни капка вяра,
нито надежда от сън мъртвешки
да можеш свестен човек събуди!
злобна ги памет често повтаря,
в гърди ни любов, ни капка вяра,
нито надежда от сън мъртвешки
да можеш свестен човек събуди!
В
тази строфа се преплитат истините от живота, асоциативно свързани със „спомени
тежки” и „злобна памет”, с библейските предписания „любов”, „вяра” и „надежда”.
Но това преплитане не носи очакваното успокоение и мотивиране на лирическия АЗ.
Съчетани с повторения съюз „ни”, „нито”, тези библейски понятия внушават
безнадеждност, отчаяние, безизходица. Сякаш сам Бог е лишил от подкрепата си
лирическия герой. И оценката на поета не закъснява – тя е категорична:
Свестните
у нас считат за луди
Лудостта
е присъща на безразсъдно смелите, на тези, които са готови да постигнат своите
идеали с цената на всичко – с активна гражданска позиция, с открито
противопоставяне на закостенелите библейски разбирания за покорство, с активна
борба за отстояване на националната свобода и националната идентичност, с
безрезервна лична жертвоготовност.
С
нескрита ирония и дори сарказъм борецът по дух и съдба констатира:
глупецът
вредом всеки почита
С
горчивина и болка лирическият герой (също и поетът) изразява несъгласието си с онази част от българския
народ, която с идейната си и историческа ограниченост остава чужда на революционните
потребности на времето. В съзнателно употребената словоформа „глупецът” прозира
и натрупаният му гняв, и злъчната му ирония, и категоричната му позиция на
активна и действена натура, непримирима с всяка философия, която проповядва
търпение и покорство.
Ботевият лирически АЗ, изразявайки и позицията на самия Ботев,
категорично застава срещу примирението и пасивността, защото те потискат
активното човешко мислене, свободната воля и са в основата на духовното
робство!
Няма коментари:
Публикуване на коментар