Запетая не се пише пред еднократно въведени съюзи И и ИЛИ? Та на НВО и ДЗИ точно там ги "цакат" :) Пример: Знаех, че ме лъже, и търпях. Не знаех защо ме лъже, и търпях. Пред еднократно употребени И и ИЛИ се пише запетая, ако пред тях завършва част на изречението, при която се пише запетая. Пример: Знаеха я - необуздана и устата, и не смееха да я закачат. (пред еднократно употребен съюз И завършва обособена част). На практика в училище 12 години набиват в главите именно такива "правила", които после пречат в пунктуационните задачи на НВО и ДЗИ, а и в живота. Освен това запетаята е свързана не с паузите при четене, а с понижаването на интонацията и поемането на полудъх. Такава връзка в училище изобщо не се прави и така не се развива никакъв усет за пунктуация, а се разчита на механично запаметени правила. Пример: Той се ядоса защо му повишава тон. Той се ядоса , защото му повишава тон. Четата успяла да се качи на кораба, разделена на групи, и след сигнал да завладее плавателния съд. Четата успяла да се качи на кораба и разделена на групи, след сигнал да завладее плавателния съд. Четата успяла да се качи на кораба , разделена на групи, и след сигнал да завладее плавателния съд.
Запетая не се пише пред еднократно въведени съюзи И и ИЛИ? Та на НВО и ДЗИ точно там ги "цакат" :) Пример: Знаех, че ме лъже, и търпях. Не знаех защо ме лъже, и търпях.
ОтговорИзтриванеПред еднократно употребени И и ИЛИ се пише запетая, ако пред тях завършва част на изречението, при която се пише запетая. Пример: Знаеха я - необуздана и устата, и не смееха да я закачат. (пред еднократно употребен съюз И завършва обособена част). На практика в училище 12 години набиват в главите именно такива "правила", които после пречат в пунктуационните задачи на НВО и ДЗИ, а и в живота. Освен това запетаята е свързана не с паузите при четене, а с понижаването на интонацията и поемането на полудъх. Такава връзка в училище изобщо не се прави и така не се развива никакъв усет за пунктуация, а се разчита на механично запаметени правила. Пример:
Той се ядоса защо му повишава тон.
Той се ядоса , защото му повишава тон.
Четата успяла да се качи на кораба, разделена на групи, и след сигнал да завладее плавателния съд.
Четата успяла да се качи на кораба и разделена на групи, след сигнал да завладее плавателния съд.
Четата успяла да се качи на кораба , разделена на групи, и след сигнал да завладее плавателния съд.
Да, така е. И на учениците им се обясняват случаите, когато пред еднократно употребени съюзи "и", "или", "да"... се "появява" запетая.
Изтриване