вторник, 4 ноември 2014 г.

Литературната творба в "облака"


Често учениците се затрудняват (или се страхуват) сами да определят основните теми и проблеми в творчеството на поета/писателя. Ровейки в нета за интересни идеи, с които да ги провокирам, попаднах на мнението на ПетърСъбев за анализа на литературната творба чрез облак от думи. Хареса ми! И естествено, реших да опитам. Програмата Wordle, която той предлага обаче, малко ме затрудни и затова избрах TAGXEDO, детайлно представена от ПолиАнгелова в сайта „Начално образование“.
Реализирах идеята след биографичния урок за Христо Смирненски, преди да започнем обсъждането на творчеството му. Исках учениците сами и непредубедено да направят своите открития за темите и проблемите в поезията на Смирненски. Разбира се, те вече имаха нагласата да се „вглеждат“, развълнувани от трагичната му житейска съдба.

И така... поставих задачата:
1. Изберете едно стихотворение от Христо Смирненски (Вижте в христоматията или тук)

2. Отстранете повтарящите се местоимения и служебните думи. 
3. Качете текста в програмата TAGXEDO, която ще генерира облак от най-често използваните думи. 
Забележка: За да работите в TAGXEDO, трябва да активирате и Silverlightбезплатна приставка на Microsoft. Препоръчителен браузър Mozilla Firefox
4. Коментирайте!

Учениците посрещнаха идеята със смесени чувства  – някои веднага „се запалиха“, други – реагираха скептично, но приеха предизвикателството, трети (както винаги, за съжаление) – пренебрегнаха задачата и не взеха участие. В деня на представянето обаче всички бяха развълнувани – беше се получило!

Ето и някои от „облаците“ с коментарите към тях:

Поли Пешева, Даяна Меченова, Емилия Димитрова
В поезията на Смирненски се появява образът на човека призрак – една безлика и безименна жертва на социалната несправедливост. Този тип герой няма лице, а само съдба. Урбанистичният свят разкрива пред младия човек единствено перспективата на смъртта. Основните тематични мотиви в творбата „Да бъде ден!“ са:
  • бунтът срещу несправедливия социален ред; 
  • разрухата на стария свят;
  • мечтата за по-добро бъдеще.
Самото заглавие с възклицателната си форма категорично извежда на преден план мотива за разрушаването на стария и сътворяването на новия свят. Един срещу друг застават МРАКЪТ и светлината, символизиращи библейския мит за сътворението на света. В творбата обаче началната ситуация не е просто хаос, в който няма нищо, а по-скоро преизподня, подземно царство, чиито обитатели – ТЪЛПИТЕ – жадуват да излязат на белия свят, където най-сетне да заживеят истинския си живот.Затова и НОЩТА вече не е символ просто на МРАКА, а на СМЪРТТА – ЛЕДНА И ЗЛОВЕЩА. Ясно се откроява и мотивът за РАЗКЪСАНАТА ЗЕМНА гръд, от която струи ГОРЕЩА КРЪВ – едновременно символи на смъртта и страданието, на раждането и обновлението. Постигането на мечтата е с цената на смъртта. Раждането на новия ДЕН е БАВНО, но сигурно, защото се усеща яростта на БОГА и на тълпата ДЕМОН.

                                                                    Мартина Цекова                                           
В стихотворението на Христо Смирненски „Тълпите“ на преден план излиза душата. Тя често е смълчана, защото над нея е надвиснал буреносен облак от грижи. Земята е потънала в прах. Каменният град мълчи. Пътят е черен. Тълпи от роби – бледи и незрими – вървят. Сякаш са оковани във верига. Накъде? Наникъде. Светът е разпилян. Слънцето не грее.
Но назрява буря. Горят огньове и се ражда свежият порив към утрешния ден. И той ще бъде празничен и светъл. С цената на незнайна сила, която ще запали борбата и ще роди подвига.
Стихотворението „Тълпите“ интерпретира проблема за мястото на човека в света и вечния негов стремеж към свобода и щастие.
   
 Мими Върбанова                  "Старият музикант"   в два варианта                               
                                                                          
                                                                                    Грета Вутева
  












     
Румен Борисов
Основна тема в поезията на Смирненски е суровата реалност, която е погълнала обикновения човек. Той е безпомощен пред жестокостта и грозотата на обкръжаващия го свят. Животът му е безнадеждно изгубен, обречен. Съдбата му е незаслужена.
В „Братчетата на Гаврош“ категорично е заявено, че шумният и разблуден град не е дом за „малкия“ беззащитен човек. Блескавите витрини са му чужди. Истински са само скръбта и болката. И ъгълът, зад който се подават прихлупените каскети на бездомните деца.
Основни мотиви в творбата са смъртта и отчаянието, бездушието и апатията на света към съдбата на обикновения човек.  

В заключение - резултатът се оказа много по-добър от очаквания. Някои от учениците бяха съобразили формите на облака, фона и цвета на думите със заглавието/темата на избраното стихотворение. В част от коментарите определено се долавя истински творчески усет към творбата, както и желанието да се разчупи традиционното ѝ тълкуване.  И тук ще си позволя да цитирам ПетърСъбев: „... дали пък тези облаци от думи не са добър инструмент, с който човек по-лесно да се докосне до стила на даден поет или писател? Виждайки една такава графика, лично на мен творчеството на един поет ми става далеч по-ясно спрямо сложни понятия като „полагането на трансцендентни центрове вътре в Аза“ (примерно), с които ни мъчеха в училище…“ Определено съм съгласна с мнението му и дори бих стигнала по-далеч! Защо да не предлагаме на учениците творческа работа, основана на генерирана в облака творба!? Защо този модел да не бъде въведен като изпитен формат с предварително очертани параметри (като брой думи например)!? Така ще имаме удоволствието да четем наистина лични и сигурна съм, вдъхновяващи съчинения, а не поредните „мъдри“, но неясни за ученика мисли на някой изявен литературовед. Ако им дадем възможност да правят своите малки творчески открития, няма ли да събудим по-траен интерес към литературата изобщо!? 
Смея да твърдя, че младите хора имат афинитет към книгите (Погледнете коментарите им в сайта „Обичам да чета“, а и не само!) , но не и към задължителната учебна литература. Отношението към нея е по-скоро отрицателно и трудно се преодолява. Една от причините е именно в изискването учениците да анализират литературната творба по утвърдени стереотипи, често чужди и непонятни за тях. Обучението по литература (и като художествен текст, и като литературен анализ) трябва да разчупи познатите рамки, за да отговори адекватно на потребностите на съвременните млади хора. 

За приложението на "облака" в час по български език и литература можете да прочетете и в блоговете на Петя Георгиева и Нела Калова.
 
В блога на Деси Миленкова можете да видите как се прави облак от думи в word.

6 коментара:

  1. Е, няма да променим стереотипите :) Колко години се говори за промени в Закона за образованието и на никого не му стиска...Но, важно е да вдъхновяваме своите ученици, да им вдъхваме увереност, да им показваме, че могат да имат собствени смели мисли!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Петя! Хубаво е да знаеш, че не си сам (нямам предвид в световен мащаб, разбира се, а по-скоро в нашата малка школска общност :D). Не се предавам лесно, но понякога се уморявам да "развявам крилата" на вятърната мелница (в главата ми :D) без попътен вятър! И ако не са грейналите лица на учениците в момента, в който осъзнават, че наистина са успели, и то сами, отдавна да съм се отказала.
      PS С какво ще ги изненадаме следващия път!? :D

      Изтриване
    2. Чудесен метод за интегриране на литературата с ИТ. Поздравления. Предложих го на нашите учители по БЕЛ.

      Изтриване
    3. Благодаря, Дина Кирилова! Методът наистина работи и е ефективен. Трябва да сме в крак с времето и... да изненадваме учениците си дори и в сферата на ИТ (някои от тях наистина не осъзнават възможностите на собствените си джаджи ;)

      Изтриване
  2. След 8 години вече явно нищо не работи!!! Накъде върви тоя свят!!!!???

    ОтговорИзтриване
  3. За съжаление, сте напълно права. Някои от полезните за нас платформи вече не работят, но можете да откриете други. Вижте тук например: https://wakelet.com/wake/552d3c42-5858-4c80-a671-38b0f3d2a659

    ОтговорИзтриване